Az eddigi dimbes-dombos-dombos terület átvált zöldellő hegységgé. Mintha csak Ausztriában
lennénk. Erdők, hegyek, patakok, óriási, többemeletes, többgenerációs családi
házak szétszórtan a hegyoldalon. Egy dolog azonban „hibádzik”: Eleinte csak
egy-egy, majd beljebb haladva az országba egyre több dzsámi és minaret üti fel
a fejét, ami egy – az osztrák idegenforgalomban szocializálódott turistának
gyorsan szemet szúr. Északról érkezve két megoldás mutatkozik első megállóként:
Travnik, illetve Jajce. Mi most a keleti megoldásnál maradva Travnikkal nyitunk.
Majd ötvenezres
bosnyák város, Közép-Bosznia kanton székhelye. A település első hivatalos
említése a magyar történelemhez kötődik, ugyanis IV. Béla, miután megütötte a
bokáját a tatárokkal, a további mellékhatások elkerülése végett mindenhol várat
emeltetett, vagy éppen adókedvezményekkel arra sarkallta a helyi urakat, hogy
maguk építsenek. 1244-ben tehát itt is megépült a vár, és erre az apropóra egy
oklevél is született, amiben először tűnik fel a Travnik megnevezés. A vár
azóta is áll, legfőbb szerepe aztán nem a tatárok, hanem a törökök ellen lett.
A szabálytalan alaprajzú város a Bosna völgyéből Jajca felé irányuló völgy
védelmét látta el. Ez mindaddig kulcspozíciót jelentett, amíg a török el nem
foglalta Jajcét 1527-ben, aminek következtében Travnik elvesztette hadászati
jelentőségét. Miután a török elfoglalta, védelmi funkciója megszűnt,
börtönként, majd imahelyként működött tovább.
1699-től 1850-ig
itt székelt a boszniai vezír, amihez egy reprezentatív városkép is dukált. Ezt
a célt szolgálta a Bosanska, a város főutcája, ahol a legtöbb látnivaló is
található. Itt található a legtöbb vezír türbéje (síremléke), a város két
óratornya, valamint három dzsámi (imahely).
A dzsámik közül a
leginkább egyedi az ún. Tarka dzsámi. Helyén már a 16. századtól imahely állt.
Mai formáját 1815-ben kapta. Kétszintes, földszintjén a környék bezisztánja
(vásártér) kapott helyet. A bejáratot hátul találjuk, mellette egy díszes tető
alatt található ivókút (sadrvan) helyezkedik el. A muszlim vallásúak a napi ima
előtt rituális fürdőt vesznek (megmossák arcukat, kezüket, lábukat). A dzsámi
kapuján belépve fantasztikus arabeszkek (fényes csempéből készült virág és
növényi motívumok) és egy pazar csillár játszik a szamárhátíves ablakokon
beszűrődő fénnyel.
Az óratornyok
órái alapvetően a napóra és az általunk is ismert óralap keresztezésével jöttek
létre. Az iszlám tanítása szerint ugyanis a napi ötszöri ima mindig az adott
nap napkeltéjéhez igazodik. Ezért minden nagyobb városban volt egy óramester,
akinek a háza többnyire az óratoronyban, vagy ahhoz hozzáépítve volt, és akinek
egy feladata volt: minden nap a napkeltéhez igazítani a nulla órát.
Kérdezhetjük hogy akkor miért nem volt elegendő egy napóra?! A válasz egyszerű:
a napóra a pontos időt csak napos időben tudja mutatni, akkor sem nagy
távolságra, ugyanis a pálca számlapra vetített árnyéka mutatja a körülbelüli
óraállást. Ez pedig távolabbi helyekről csak nehézkesen, vagy egyáltalán nem
látható. Ezért állítottak óriási óratornyokat, hatalmas mutatókkal, amit még a
környező szőlődombokról is könnyedén láthattak. Miután a vezír 1850-ben
Szarajevóba tette át a székhelyét, a város hatalomban játszott szerepe
csökkent. 1878-ban az Osztrák-Magyar Monarchia feltételesen elfoglalta
(okkupálta) Boszniát. Ezután 40 év Habsburg uralom követkekzett. Az óramester
funkciója a török uralom végeztével lecsengett, munkáját egy automata,
Ausztriából származó toronyóra vette át. Azért azonban, hogy a hagyományok is
megmaradjanak egy napóra került az új óra alá.
A már említett
Habsburg hatalommal megérkezett az iparosítás a város környékére. Az addig a
török uralom 300 éve alatt Csipkerózsika álmát alvó városba megérkezett a
vasút, megindult a szénbányászat. A település szerencséjére azonban mind a
Habsburgok, mind pedig a későbbi jugoszláv állam kínosan ügyelt a belváros érintetlenségére.
Ezért inkább egy új városnegyedet építettek fel a megsokszorozódott lakosság
számára.
![]() |
Ivo Andric - A Balkán esszenciája Forrás: http://www.magyarulbabelben.net |
Még a osztrák
érában született a város és egyben a délszláv irodalom leghíresebb alakja: Ivo
Andric. Ivo Andric a korszak délszláv történelmének és irodalmának Presser
Gábora. Mindegy milyen téren, de meghatározó az, amit csinál. Ír horvátul,
bosnyákul, szerbül. A Habsburg Monarchiában kezd írni, majd a
Szerb-Horvát-Szlovénben folytatja, és a jugoszlávban teszi le a lantot. Írt
lírai- majd epikus műveket, volt diplomata a hitleri Németországban, majd a
tito-i Jugoszláviában. Mindegy azonban, hogy melyik korban, vagy éppen milyen
műfajban alkot, de egy biztos: minden korra érvényes, időtlen műveket hozott
létre és minden hatalom odafigyelt a szavaira.
Azok, akik
szeretik a választékos nyelvezetet, egy adott régió több éves, akár évszázados
történetének izgalmas, fordulatos leírását, érdeklődnek a délszláv kultúra és
történelem iránt, azoknak kötelező olvasmány a később Nobel-díjjal jutalmazott:
Híd a Drinán. A történet a Drina mellett fekvő Visegrad városában játszódik, és
középpontjában -híven a címhez- maga a 17. században emelt (különben szemet
gyönyörködtető és fantasztikusan megépített) híd áll. Az író a híd katatón,
mozdulatlan mivoltán keresztül mutatja be a bosnyák nép történetét, sorsát.
Ugyanúgy, ahogy a híd is évszázadok óta ott áll, úgy az ebben az országban élő
népek is állandóak, csak az őket körülvevő hatalom változik folyamatosan. A
story a 17. században veszi fel a fonalat a török hatalom kiteljesülése idején,
és elvezet minket egészen az Osztrák hatalomig a 19. század végén. Tényleg egy
borzaszóan jó könyv, ajánlom mindenkinek (akiknek ez nem elegendő: Travniki
Krónika is elérhető itthon).
A város a mind a
második világháborút, mind pedig a délszláv háborút megsínylette. Tito
partizánjaival a környéken található hegyekben húzódott meg. A 90-es években
pedig évekig Travnik és a környező terület jelentette a frontvonalat a horvát
és szerb hadsereg között. Mind a mai napig élénken él a helyiek emlékezetében a
háború jelentette szörnyűségek és a vérontás. Több ház a mai napig
lövedéknyomokat mutat. Azonban nem szabad megfeledkezni arról a tettvágyról és
tenni akarásról, ami a bosnyák népet jellemzi. Iszonyatos sebességgel újítják
fel a sérült házakat, utakat, műemlékeket. De alighanem a történtek
emlékezetből való kitörlésére több idő szükségeltetik. Ahogy megyünk fel a
várhoz bal kéz felől található a képen látható graffity: „Never forget
Srebrenica”.
Ez a kávézó
egyébiránt tökéletesen mutatja Bosznia 21. századi arcát. Kívülről
ütött-kopott, bent tökéletesen rendbetett belső, fa borítással, pazar őrölt
kávé illat, hibátlan kiszolgálás. Egy krémes presszó kávét ittam (a török kávé
kondensz cukor kombóra ott és akkor még nem voltam felkészülve), 1 KM-ért
(bosnyák konvertibilis márka, ca. 150 HUF). A háború során majd 800.000 bosnyák
hagyta el hazáját és keresett Ausztriában, Németországban és Svédországban új
jövőt. Miután most már évtizedek óta béke van, egyre többen térnek haza, hogy a
kint megteremtett egzisztenciából az otthon maradottak is részesülhessenek. A
külföldön gyűjtött vállalkozói és vendéglátói tapasztalatokat otthon igyekeznek
kamatoztatni, segítve ezzel a szűkebb pátriájuk boldogulását. És ezt az élményt
számtalanszor tapasztaltam Boszniában. Nincs átmenet. Vagyis nincs idő az
átmenetre. Van a teljesen új és a nagyon régi. Van az új és a romos. Teljesen
új étterem/kávézó (budapesti mércével is elfogadható) akna ütötte bombatölcsér
mellett. Sétál át az ember Mostarban a templom melletti parkolóból a mostari
Öreg hídhoz és a jobb oldali falon konstans golyónyomok figyelhetőek meg.
Must see (ca. 3 óra):
- Séta végig a Bosanskán,
- Tarka dzsámi,
- Óratornyok,
- Vár,
- Cevap a Cevabdzinica Hari-ban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése